رامون چطور بررسی مینویسد؟
همهی ما میدانیم که محتوای مناسب تا چه حد میتواند در بالندگی و رشد کودکان تأثیر مثبت داشته باشد و محتوای نامناسب تا چه اندازه آیندهشان را به خطر میاندازد. محتواهایی که تا امروز برای کودکان و نوجوانان تولید شدهاند، بیشمارند. روزبهروز بر تعدادشان هم اضافه میشود. ابزارها و بسترهای دیجتال نیز سرعت و سهولت دسترسی به این محتواها را زیادتر کردهاند. میخواهیم در مسیر انتخابِ محصولات رسانهای برای فرزندانمان، در کنار هم بایستیم و تنها نباشیم. با وجود اینکه هم ما و هم شما میدانیم تجربهی هر کودک در مواجهه با محتوا تجربهای یکتاست.
رامون یک فضای تعاملی برای بررسی و اشتراکگذاری دانش متخصصان حوزهی کودک و نوجوان و تجربهی والدین، با هدف دستیابی به محتوای رسانهای مناسب است. با ارزیابی محتواهای رسانهای تولیدشده، اعم از: فیلمها و سریالها، برنامههای موبایلی، کتابها و بازیهای ویدئویی، همراهتان هستیم تا بتوانید برای کودکانتان انتخابهای دقیقتری داشته باشید. در رامون علاوه بر متخصصانی که محتواها را ارزیابی میکنند، والدین نیز با ثبت نظرهایشان در انتخاب محصول مناسب راهنمای یکدیگرند.
منظور از تعداد ستارهها در رامون چیست؟
تعداد ستارهها در بررسیهای رامون با تعداد ستارهها در دیگر رسانهها معنای متفاوتی دارد. عموماً تعداد ستارههای یک محتوا به کیفیت آن محتوا اشاره دارد ولی در رامون، ستارههای یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجهها و نظر بررس و با هدف نشاندادن میزان همراستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی مورد نظر، ارزیابی میشود؛ یعنی مناسب بودن محتوا برای یک گروه سنی خاص، در تعداد ستارهها تأثیرگذار است. این را در نظر بگیرید که ممکن است هر کودکی بتواند محتوایی بالاتر از سن خودش را ببیند، یا حتی محتوایی پایینتر از سن خودش نیز برایش نامناسب باشد. در اینجا ما به میانگین سنی ارجاع میدهیم. همچنین، در نظر داشته باشید که با گفتگو و تعامل با کودک، میتوانید پیامدهای نامطلوب یک اثر را به حداقل برسانید و ارزش یک محتوای مناسب را نیز دوچندان کنید.
محتوای پنج ستاره در رامون، در عموم سنجهها در شرایط بهینهای از نظر رشد و بالندگی قرار دارد و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است. این محتوا یک یا چند جنبهی رشد در کودک و نوجوان را به صورت مؤثری تحتتأثیر قرار میدهد. سنجههای مرتبط با ترس و خشونت، زبان و گفتار و محتوای بزرگسالانه در پایینترین سطح، یا به شکلی مورد پذیرش و قابل فهم برای مخاطب سنی ارائه شدهاند.
این اثر را میتوان محتوایی خوب و اثرگذار تلقی کرد. یک یا چند سنجه در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و در نهایت، انتظار میرود تأثیر مثبتی بر رشد و بالندگی کودک و نوجوان داشته باشد. اگر در جستجوی محتوایی برای فرزندانتان هستید، خوب است بدانید استفاده از این محتوا برای اوقات فراغت به صورت تنها و گروهی برای کودکان مناسب است.
محتوای موردنظر دارای اثرات مثبت و منفی گوناگونی بر رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان است. این محتوا میتواند سرگرمکننده یا آموزنده باشد و بسته به علاقهمندی و انتخاب فردی، کودکان و نوجوانان میتوانند از آن استفاده کنند.
این اثر میتواند پیامدهای نامطلوبی در رشد و بالندگی بسیاری از کودکان و نوجوانان داشته باشد. ممکن است یک یا تعدادی از سنجهها بهشدت برای برخی از کودکان نامناسب باشند. حضور فعال بزرگسال در کنار کودک و فراهم کردن فرصت تعامل و گفتگو میتواند در کاهش این پیامدهای نامطلوب موثر باشد.
این اثر پیامدهای نامطلوبی در رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان دارد. به همین دلیل بهتر است بخش توضیحات سنجهها را بهدقت بخوانید.در هر صورت رامون استفاده از این اثر را برای کودکان و نوجوانان به هیچوجه توصیه نمیکند.
رامون بر چه اساس گروه سنی مناسب را به یک اثر نسبت میدهد؟
هر سنی ویژگیهای خاص خودش را دارد. کودک در هر دورهی سنی، از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی ویژگیهایی دارد که او را برای درک و ارتباط برقرار کردن با موضوعاتی آماده میکنند. اگر محتوایی که به کودک ارائه میشود، در چارچوب ویژگیهای تحولی او باشد، در عین حال که میتواند به رشد و بالندگی طبیعی او کمک کند و برای او آموزنده و مثبت باشد، او را از مواجهه با موضوعات و موقعیتهایی که برایش ترسناکاند و یا به خشونت ترغیب میکنند یا فراتر ازظرفیتهای ذهنی و عاطفی او هستند، حفظ میکند.
در کودکان سنین پایینتر، مرز واقعیت و خیال روشن نیست. تماشای اتفاقی که در دنیای فانتزی انیمیشن واقعی جلوه داده میشود، ممکن است در آنها برداشت نادرستی مبنی بر واقعی بودن آن اتفاق ایجاد کند؛ مثلاً وقتی کودک شخصیتی را میبیند که بهراحتی دیگران را میزند و کسی که ضربه خورده، هیچ آسیبی نمیبیند، ممکن است تصور کند در زندگی واقعی هم زدن دیگران پیامدی ندارد. از طرفی، وقتی موضوعی که بهطور طبیعی و عمومی در دنیای کودکان سنی خاص جایگاه و معنا ندارد و به دنیایشان تحمیل میشود، میتواند مسیر طبیعی رشد و بالندگی در آنها را تحتتأثیر قراردهد، آنها را درگیر موضوعاتی کند که هنوز آمادگی لازم برای تجربهی آنها را ندارند، از کنترلشان خارج است یا فراتر از ظرفیت ذهنی و عاطفیشان است و میتواند منجر به اضطراب، ناامیدی یا بدبینی نسبت به خود، دیگران، دنیا و آینده شود. در رامون سن مورد ادعای ناشر یک اثر، ملاک اولیه برای بررسی سن مناسب مخاطب است. با این همه ما بر اساس سنجههای بررسی و مطالعات رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان، جداول سنی مخصوصی را مورد استفاده قرار میدهیم و در نهایت سن مناسب را اعلام میکنیم که میتواند بالاتر و در موارد اندکی پایینتر از سن مورد ادعای ناشر باشد. همچنین ممکن است برای یک کودک یا نوجوان یک اثر با همهی این ملاحظات مناسب یا نامناسب باشد. در این باره کاربران فرصت دارند مشاهدات و یافتههای خود را یا به صورت عمومی در فضای نظردهی و یا به صورت مستقیم با کارشناسان رامون به اشتراک بگذارند.
هر سنجه نمایانگر چیست؟
تعداد ستارهها در بررسیهای رامون با تعداد ستارهها در دیگر رسانهها معنای متفاوتی دارد. عموماً تعداد ستارههای یک محتوا به کیفیت آن محتوا اشاره دارد ولی در رامون، ستارههای یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجهها و نظر بررس و با هدف نشاندادن میزان همراستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی مورد نظر، ارزیابی میشود؛ یعنی مناسب بودن محتوا برای یک گروه سنی خاص، در تعداد ستارهها تأثیرگذار است. این را در نظر بگیرید که ممکن است هر کودکی بتواند محتوایی بالاتر از سن خودش را ببیند، یا حتی محتوایی پایینتر از سن خودش نیز برایش نامناسب باشد. در اینجا ما به میانگین سنی ارجاع میدهیم. همچنین، در نظر داشته باشید که با گفتگو و تعامل با کودک، میتوانید پیامدهای نامطلوب یک اثر را به حداقل برسانید و ارزش یک محتوای مناسب را نیز دوچندان کنید.